Možno sa ti nezdá, že máš problém. Všetci tvoji kamaráti trávia pred obrazovkami rovnako veľa času ako ty. Každý, koho poznáš, si neustále kontroluje Instagram, Snapchat a Tik-Tok a dlho do noci sleduje YouTube a Netflix. Robíš len to, čo robia všetci.

O tom, či máš problém, nerozhoduje množstvo času, ktorý stráviš online. Skôr ide o to, ako tento čas ovplyvňuje tvoj život.

Nie som proti technológiám, smartfónom či sociálnym sieťam. Trápi ma len, keď vidím, ako nutkavé správanie spojené s časom stráveným na internete začne zasahovať do normálneho života a spôsobovať silný stres v rodine, medzi priateľmi a v práci.

Tu je Dotazník na diagnostiku internetovej závislosti od Dr. Kimberly Youngovej. Ak na 5 z 8 otázok odpovieš kladne, znamená to, že trpíš digitálnou závislosťou.

  1. Zamestnáva internet veľkú časť tvojej mysle? (Tráviš veľa času premýšľaním nad tým, čo si tam videl alebo robil, alebo myslíš na to, čo tam ideš robiť najbližšie?)
  2. Cítiš potrebu tráviť čoraz viac času na internete, aby si dosiahol uspokojenie?
  3. Pokúšal si sa opakovane neúspešne dostať pod kontrolu, znížiť alebo úplne zastaviť používanie internetu?
  4. Cítiš sa nepokojný, náladový, skleslý alebo podráždený, keď sa pokúšaš obmedziť alebo úplne zastaviť používanie internetu?
  5. Ostávaš obvykle pripojený na internete dlhšie, než si pôvodne zamýšľal?
  6. Ohrozil si alebo si riskoval stratu významného vzťahu, práce, vzdelania, alebo kariérovej príležitosti kvôli internetu?
  7. Klamal si rodine, terapeutovi alebo niekomu inému, aby si utajil čas strávený na internete?
  8. Používaš internet ako prostriedok na únik pred problémami alebo na uvoľnenie zlej nálady (napríklad pocitov bezmocnosti, viny, úzkosti alebo depresie)?

Ak si na základe odpovedí na tieto otázky uvedomíš, že môžeš byť závislý od internetu, možno ti napadne: „Čo s tým mám robiť? Nemôžem sa predsa vzdať svojho telefónu!“

Neklesaj na duchu. Táto závislosť sa prelomiť. A nemusíš sa odstrihnúť úplne od všetkého.

Stále sa brániš myšlienke digitálnej diéty? Vravíš si: „Načo z toho robiť takú vedu? Neubližujem tým sebe ani nikomu inému.“? Pravda je taká, že pravdepodobne tým škodíš aj sebe, aj svojim vzťahom s inými.

Výskumy ukazujú, že internetová alebo digitálna závislosť môže poškodzovať mozog človeka. Prílišná stimulácia môže poškodiť štruktúru a fungovanie mozgu, a to najmä vtedy, keď mozog ešte nie je úplne dovyvinutý – jeho vývin končí približne okolo dvadsaťpäťky. Dôsledky sú obrovské. Tu je niekoľko príkladov:

Tu je niekoľko ďalších úskalí digitálnej závislosti:

Nemusí to zájsť až do tohto bodu. Daj sa ešte dnes na digitálnu diétu!

Digitálna diéta

Digitálna diéta je ako bežná diéta. Keď chceme byť zdravší, musíme urobiť zdravšie rozhodnutia. Pri digitálnej diéte je dôležité uvedomovať si, čo presne robíme online a koľko času tam trávime. Ide o to, aby sme využil to dobré, čo internet ponúka, čiže sme ho používali na prácu, školské veci a na zábavu bez toho, aby sme sa ho „prejedali“. Ide predovšetkým o striedmosť.

Ako môže vyzerať digitálna diéta?

Vyskúšaj týchto päť vecí:

  1. Zaraď do svojho dňa čas bez zariadení. Napríklad odkladaj svoj telefón zakaždým, keď si sadneš k stolu. Alebo si povedz, že po desiatej večer sa už nebudeš pozerať do žiadnej obrazovky. Alebo si daj napríklad po škole alebo po práci hodinu času pred obrazovkou, aby si sa odreagoval, no potom ju odlož na dve hodiny a rob niečo iné. Porozmýšľaj, čo by fungovalo v tvojom prípade, a potom sa toho drž. Tak ako v prípade obyčajnej diéty budeš potrebovať istú dávku sebazaprenia, lebo zariadenie ťa bude lákať, no z dlhodobého hľadiska ťa to spraví šťastnejším.
  2. Telefón alebo iné zariadenie si cez noc nenabíjaj v spálni. Je telefón to prvé, na čo sa ráno pozrieš, a to posledné, čo vidíš pred zaspaním? Dopraj svojmu mozgu a očiam oddych. Nabíjaj si telefón niekde inde, aby si eliminoval pokušenie. Možno si teraz pomyslíš: „Ale ja ho používam aj ako budík!“ Vieš čo? Ešte stále vyrábajú klasické budíky a nestoja veľa.
  3. Vypni si upozornenia. Ak máš zapnuté upozornenia pre každú aplikáciu, telefón ti neprestane cinkať. Polož si otázku, či naozaj potrebuješ vedieť o každom novom príspevku, lajku, fotke či e-maile. Ktoré upozornenia môžeš vypnúť, aby si nebol zavalený zbytočnosťami? Čokoľvek, čo tam za ten čas pribudne, sa ti zobrazí aj vtedy, keď sa na ne rozhodneš pozrieť vedome. Nemusíš sa nechať rozptyľovať zakaždým, keď niekto niečo uverejní.
  4. Obmedz počet pozretých epizód alebo videí. Pozeráš niekoľko epizód seriálu na Netflixe za sebou? Alebo prechádzaš z jedného youtubového videa na druhé? Urči si hranicu. (Keď si otvoríš veľký balík keksov, tiež si povieš, že ho nesmieš zjesť celý naraz, nie?) Povedz si, že si naraz nepozrieš viac ako dve epizódy.
  5. Daj si pauzu od sociálnych sietí. Ako často kontroluješ príspevky alebo príbehy iných? Spočítal si už niekedy, koľkokrát za deň klikneš na tú ikonku, aby si zistil, čo je nové? Ver mi, že ťa nezabije, keď si dáš pauzu. Vzdaj sa na týždeň sociálnych sietí – alebo aspoň jednej z nich. Zisti, koľko času tým získaš. Možno prídeš na to, že keď sa prestaneš snažiť byť neustále v obraze, budeš menej vystresovaný. A keď danú sociálnu sieť začneš používať znova, nesnaž sa dobehnúť všetko, čo si zameškal. Azda prežiješ bez toho, aby si videl, čo mal tvoj známy na večeru.

Pri akejkoľvek diéte platí, že ak chceš byť úspešný, zíde sa ti niekto, kto ťa bude brať na zodpovednosť. Niekto, kto ťa povzbudí a pomôže ti dodržať predsavzatia. Ak chceš, aby sme ti s tým pomohli my, klikni na tlačidlo nižšie.




Autor článku: Dawson McAllister

Zdroj fotografie: Jonas Leupe